Close Sidebar
Type & Hit Enter To Search

Atelier de gândire critică pentru adolescenți

Ne-a venit ideea unui atelier de gândire critică în care copiii să-și antreneze o abilitate care îi va ajuta în viață la tot pasul, atât la școală, cât și în viitoarea carieră, în relațiile cu ceilalți și în viziunea asupra lumii. În afară de cunoștințele specializate, împărțite pe materii de studii, pe care le acumulează prin programa școlară, ei au nevoie și de competențe transversale, care nu țin de o specializare, ci sunt utile în orice domeniu.

Noi și noi informații se sedimentează în memorie, actualizând tot timpul ceea ce știm. Dar importante sunt și legăturile dintre aceste informații, dintre ele și viața noastră reală de aici și acum. Cum aprofundăm ce aflăm? De obicei, când încercăm să integrăm noi cunoștințe, ne vin în minte întrebări, dovadă că nu suntem ascultători pasivi. Sau ne dăm seama că există mai multe puncte de vedere despre același lucru și încercăm să le înțelegem, să le comparăm. Noi de care ne simțim mai aproape? De ce? Cum ne influențează gândirea acțiunile?

Gândirea critică ne ajută să căutăm ce e relevant, să înțelegem mai bine, să comunicăm mai bine, dar și să ne cunoaștem mai bine pe noi, să ne definim identitatea în funcție de poziția pe care o adoptăm, de valorile noastre, dar și să avem flexibilitate, să privim și „din papucii” altcuiva și să fim cetățeni implicați ai orașului și ai planetei. Ne ajută să luăm decizii mai bune, să acționăm deliberat, să nu fim pradă ușoară pentru cei care vor să ne păcălească.

Atelierul se bazează pe teme de discuție și pe lecturi și dă copiilor ocazia să își exprime ideile și să le pună în relație cu contextul și cu alte puncte de vedere.

Structura atelierului

Ședințele 1 și 2. Temă: Ce ştim despre trecutul recent? De unde aflăm?

Concept cheie: context; întrebări: cum s-a întâmplat? de ce s-a întâmplat?

Exerciţii: a) copiii vor fi rugaţi să îşi amintească ceva (un mic eveniment, o imagine) ce le-a atras atenţia, de curând, pe stradă sau acasă (un copac căzut, o doamnă cu un căţel, un prieten cu nişte încălţări noi, o achiziţie nouă în casă etc.), şi să încerce să explice de ce anume le-a rămas acel lucru în minte, să încerce să lege amintirea respectivă de contextul în care s-a întâmplat.

b) copiii vor ruga (pentru atelierul nr. 2) pe cineva din familie, părinte sau bunic, mătuşă etc. (cel mai bine ar fi să fie două persoane) să le povestească ceva din trecutul recent al României (cum ar fi de ex. o experienţă din comunism), subiectul urmând să fie unul comun, astfel încât ei să îşi dea seama că oamenii au păreri diferite şi să încerce să găsească explicaţii pentru aceste păreri.

Recomandări de lectură: O scurtă istorie a lumii – E. H. Gombrich, Don’t know much about history – Kenneth C. Davis, Jurnalul Annei Frank – Ann Frank, Persepolis– Marjanne Satrapi, MAUS – Art Spiegelman

Ședințele 3. şi 4. Temă: Copiii şi politica

Concept cheie: comunitate; întrebări: ce este politica? pot face copiii politică?

Exerciţiu: a) copiii vor asculta un mic fragment de povestire (având în centru ideea de comunitate şi rolul fiecăruia, de la mic la mare, în ea), al cărei final vor trebui să îl ghicească şi să îşi motiveze apoi alegerea;

b) copiii vor trebui să rezolve o problemă legată de un aspect din comunitatea lor, care va fi propusă de îndrumător

Recomandări de lectură: Politica pe înţelesul copiilor – Alex Frith, Rosie Hore, LuoieStowell, Împăratul muştelor  – William Golding, Cum să ucizi o pasăre cântătoare – Harper Lee

Ședința 5. Temă: Noi şi ecologia

Concept cheie: acţiune individuală şi colectivă, consum întrebări: Ce este ecologia? Ce înseamnă consumerismul? Cum putem ajuta fiecare dintre noi să se schimbe lucrurile?

Exerciţiu: copiii vor primi anumite cuvinte reprezentând diferite obiecte, pe care apoi vor încerca să le descrie cât mai bine (calităţi şi defecte, la ce foloseşte obiectul respectiv, ce alte utilizări mai poate avea, cum ar putea fi reciclat) şi să le integreze într-o mică poveste

Recomandări de lectură: Un vrăjitor între pământ şi mare – Ursula Le Guin, The Dispossessed– Ursula Le Guin

Ședința 6. Temă: Cărţile şi filmul

Concept cheie: noile medii; întrebări: ce tip de experienţă ne oferă cărţile? ce tip de experienţă ne oferă filmul? tot ce e vechi trebuie considerat depăşit şi rău şi tot ce e nou e bun?

Copiii vor primi ca temă la finalul atelierului anterior să se gândească la o carte pe care au citit-o şi a fost ecranizată şi au văzut şi filmul, apoi vor discuta în cadrul atelierului despre avantajele şi dezavantajele celor două experienţe şi vor încerca să îşi amintească diversele sfaturi sau preconcepţii pe care le-au auzit de-a lungul timpului în legătură cu relaţia dintre cărţi şi filme, sau în legătură doar cu cărţile sau doar cu filmele

Recomandări de lectură/vizionare: Matilda şi Marele uriaş prietenos – Roald Dahl + Matilda (film, 1996) – Danny de Vito, Harry Potter (J.K. Rowling) + Harry Potter şi camera secretelor (film, 2002) – Chris Columbus, Prietena mea genială – Elena Ferrante + L’amica genial (My Brilliant friend – film serial, 2018) – Saverio Constanzo

Detalii organizatorice

Le găsiți pe toate pe coloana din stânga. Pentru orice nelămuriri, sunați-o pe Simina Diaconu la 0732009198 sau scrieți-i la simina at motanov punct ro. Atelierul e ONLINE, puteți participa din orice localitate.

Antrenoarea atelierului

cristina.ispas

Cristina Ispas s-a născut la Corabia, un orăşel situat pe malul Dunării, în sudul României. A urmat Facultatea de Litere şi Masteratul de Literatură Română Modernă şi Contemporană la Universitatea din Bucureşti. În 2009 a obţinut titlul de Doctor în Filologie cu o teză despre Fenomenul poetic românesc postdecembrist. A debutat editorial cu volumul de versuri fetiţa. mixaj pe vinil (Editura Vinea, 2007), urmat de rezervaţia (Editura Casa de Pariuri Literare. Cel de-al treilea volum de poezii, 40. să înceapă jocurile, i-a apărut în anul 2018, la Editura Fractalia, şi a primit Premiul Sofia Nădejde pentru Literatura Scrisă de Femei. Poemele ei au apărut în mai multe antologii, printre care La Neagra(Editura Mirador, 2007), nasturi în lanul de porumb(Editura Brumar, 2008), poate ne vedem(Editura Mirador, 2010), Cele mai frumoase poeme din 2011 (Editura Tracus Arte, 2012), Echinox(9-12, 2011). A mai apărut, de asemenea, cu proză scurtă, în antologia dacă nu o viaţă liniştită, atunci o viaţă lentă (Editura Universităţii de Vest, 2017) şi a contribuit cu o serie de texte la antologia de limericksDe ce n-au pisicile coadă(Editura Art, 2017). A publicat poeme şi cronică literară în majoritatea revistelor importante din ţară şi a tradus mai multe cărţi din domeniile istorie şianaliză socio-politică. Poemele ei au mai fost traduse în limbile maghiară şi engleză. În prezent, lucrează ca traducător pentru Agenţia Naţională de Presă şi pregăteşte un nou volum de poezii. Locuieşte în Bucureşti, este căsătorită şi are o fetiţă.

După ce a avut ocazia în ultimii ani să susţină o serie de ateliere de literatură şi discuţii cu adolescenţi din medii socio-culturale diferite, a descoperit că are o relaţie foarte bună cu ei şi, mai ales, cu foarte multe beneficii de ambele părţi.

Explorează mai mult