Close Sidebar
Type & Hit Enter To Search

Scopurile atelierului de îndreptare a scrisului

Atelierul de caligrafie funcțională își propune să repare scrisul ilizibil al copiilor, care devine o problemă la școală, când profesorii nu înțeleg temele sau lucrările de control. Îndreptarea scrisului trebuie să se întâmple cât mai devreme, mai ales că urmează examene importante și ar fi păcat ca scrisul urât să fie un motiv de depunctare.

Plecăm de la convingerea că scrisul de mână este un factor foarte important pe mai multe planuri, inclusiv pentru buna organizare mentală. Dacă din analiza scrisului cuiva se pot distinge anumite caracteristici ale celui care a scris – grafologia are uneori pretenţia că poate dezvălui chiar trăsături de personalitate – chiar şi la o analiză simplă a cuvintelor scrise, putem vedea dacă a fost grăbit, atent, dacă s-a organizat cu ușurință în pagină, pe rânduri, dacă are exerciţiul scrisului de mână, dacă este meticulos sau dezinteresat fată de detaliile literelor sale etc. Este foarte posibil ca cineva cu un scris urât, neîngrijit, neinteligibil, să-şi îmbunătăţească și alte comportamente după ce-şi îmbunătăţeşte scrisul! Poate să devină mai atent, mai organizat, mai ordonat pentru că dobândește mai multă încredere și mai multă precizie și o atenție sporită la ce face în momentul prezent.

Un scris ordonat înseamnă să ții cont de cel care citește, să te gândești că el trebuie să înțeleagă ce ai scris. Chiar dacă cititorul ești tu și recitești mai târziu ce ai scris în clasă – deseori, cei care scriu dezordonat nu-și mai înțeleg propriul scris! Printre caracteristicile unui scris ordonat sunt uniformitatea și rotunjimea literelor. Literele ascuțite, când mai mari, când mai mici, când mai sus, când mai jos lasă impresia că erai cu mintea în altă parte când ai scris.

Posibile cauze ale scrisului urât

Copiii pot scrie urât pentru că sunt pur și simplu micuți și nu au încă exercițiul mâinii de a controla atât de fin instrumentul de scris sau nu s-au antrenat suficient în primii ani de școală sau pentru că nu au fost convinși că e important să ai un scris citeț sau pentru că, la un moment dat, au fost nevoiți să scrie mult mai repede sau pentru că, într-o anumită perioadă, ceva din viața lor îi afectează emoțional și cognitiv, iar atunci e posibil să le scadă concentrarea, atenția, să-și piardă motivația sau încrederea în sine. Pentru acest din urmă caz vă recomandăm să aveți grijă în primul rând de această stare a copilului, de exemplu contactând un psihoterapeut.

De asemenea, în cazuri mai rare problemele cu scrisul vin dintr-o tulburare de dezvoltare, cum este disgrafia, caz în care vă recomandăm un specialist și să vă informați în legătură cu această temă.

Antrenament în familie

Oricând lucrați acasă cu copilul, puteți folosi două perspective. În primul rând, lăudați juniorul pentru efort mai degrabă decât pentru rezultat, pentru că efortul e cel pe care îl poate controla. Până va ajunge la rezultat mai poate dura și poate că rezultatul nu depinde numai de el – de exemplu, s-ar putea să aibă nevoie de timp să se adapteze la o dictare mai rapidă în clasă. Acest mindset axat pe dezvoltare e util în general în viață (vezi Carol S. Dweck, Mindset, editura Curtea Veche, 2017). În al doilea rând, e un timp pe care îl petreceți împreună, asigurați-vă că e unul plăcut, care vă consolidează relația. Luați în calcul că ați putea exersa cot la cot cu copilul, caligrafia are efect de relaxare, antistres, ancorare în prezent, există și cursuri de caligrafie artistică pentru adulți.

Structura atelierului

Atelierul se desfășoară pe parcursul a 8 ședințe de câte 2h, în două grupe, în funcție de nivelul scrisului copiilor. Grupa „cod roșu” e pentru cei cu scris dezorganizat, greu de citit, grupa „cod portocaliu” e pentru cei al căror scris e lizibil, dar totuși nu chiar uniform.

Pornim de la a găsi motive pentru care să avem un scris îngrijit, trecem la semnele grafice, cu ajutorul cărora vom compune mai apoi literele. E important să ne exersăm răbdarea și precizia încă de la aceste elemente de bază.

Luăm la rând literele mici, apoi cifrele, literele mari și facem tot felul de exerciții care ne încurajează să practicăm tot mai mult scrisul atent.

Vom folosi stilouri obișnuite, dar vom varia culorile, hârtia și… ideile! Ne vom folosi imaginația pentru a găsi frazele și poveștile care merită scrise!

Detalii organizatorice

Le găsiți pe toate pe coloana din stânga. Pentru orice nelămuriri, sunați-o pe Simina Diaconu la 0732009198 sau scrieți-i la simina arond motanov punct ro.

Antrenoarea atelierului – Gloria Popa

antrenoarea atelierului de caligrafie funcțională

Sunt Gloria, am 40 de ani, am studiat Literele și apoi Psihologia și, pentru că am convingerea că exersarea scrisului frumos aduce mari beneficii oricui, predau cu drag ceea ce știu despre asta și mă bucur să văd cum abilitatea aceasta scoate la lumină talente și caractere.
Niciodată nu încetăm a învăța unii de la alții, copiii de la cei mari și adulții de la cei mici, despre lume, despre ceilalți și despre noi înșine.

Prin ceea ce învață și prin alegerile sale, fiecare își creează propriul stil. Ei bine, „stil” provine din latinescul „stylus” care la noi a devenit „stilou”. Este natural, așadar, ca stiloul să devină o unealtă prin care dobândim stil și prin care ne exprimăm stilul!

Explorează mai mult